Audyt wewnętrzny i zewnętrzny
Audyt wewnętrzny i zewnętrzny – bez względu na otoczenie kulturowe czy prawne działania organizacji, jej rozmiar i cele – jest procesem, który ma zapewnić dodawanie wartości tej organizacji. Realizowany na bieżąco w różnych obszarach działalności, polega na prowadzeniu czynności zapewniających i doradczych. Czynności wykonywane podczas audytu pozwalają na monitoring zagrożeń, które nie są łatwe do identyfikacji bez narzędzi, jakimi dysponuje audytor wewnętrzny.
Audyt wewnętrzny powinien wspierać organizację w osiąganiu realizowanych przez nią celów poprzez systematyczne i zdyscyplinowane podejście do oceny i doskonalenia skuteczności procesów zarządzania ryzykiem, kontroli wewnętrznej i ładu korporacyjnego. W ramach swoich głównych obowiązków odpowiada on za dokonywanie oceny adekwatności, efektywności i skuteczności systemów kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem.
Audyt wewnętrzny:
- skupia się na całej organizacji,
- obejmuje wszelkie obszary działalności,
- jest możliwy i pożądany na każdym etapie działania organizacji,
- realizuje swoje zadania na podstawie przeprowadzonej analizy ryzyka,
- szczególnie dotyczy obszarów zagrożonych w najwyższym stopniu wystąpieniem zdarzeń o negatywnym wpływie na organizację,
- pozwala zidentyfikować nieprawidłowości w strukturach czy procesach realizowanych przez organizację,
- dostarcza rozwiązania mające na celu poprawę jakości zarządzania i usprawnienie procesów zarządzania ryzykiem.
Audyt może przynieść jednostce korzyści poprzez:
- wspomaganie kierownika jednostki oraz jej organów nadzorczych w sprostaniu zewnętrznym wymaganiom i regulacjom,
- usprawnienie procesu komunikacji pomiędzy działami/komórkami jednostki zaangażowanymi we wspomaganie realizacji strategicznych celów podmiotu itd.
Ogólnie sformułowane zadania audytu wewnętrznego w praktyce sprowadzają się do bardzo szczegółowych ustaleń. Podczas audytu wewnętrznego mogą na przykład zostać wykryte:
- straty związane z niewłaściwie prowadzonymi lub błędnymi wewnętrznymi procesami, systemami bądź zdarzeniami zewnętrznymi,
- niewłaściwe gospodarowanie aktywami trwałymi jednostki – straty w majątku,
- brak odpowiedniego zabezpieczenia majątku jednostki przed czynnikami zewnętrznymi,
- niewłaściwe gospodarowanie zapasami – zakup złej jakości lub nieodpowiednich materiałów/towarów, zbyt wysokie ceny za kupione materiały/towary,
- niewłaściwe projektowanie procesu, powodujące straty na produkcji, spowodowane np. brakiem monitorowania systemów kontrolnych,
- nieodpowiednie zachowanie się lub słabe zasoby ludzkie, np. w zakresie praktyki kierownictwa, kwalifikacji siły roboczej,
- niewłaściwe decyzje podejmowane w sprawie zasobów ludzkich – niskie płace, zatrudnianie niewykwalifikowanych pracowników itp.,
- oszustwa lub kradzieże wewnętrzne i zewnętrzne.
Zachęcamy do zapoznania się z naszymi atutami, metodami pracy i zasadami. Jeśli mają Państwo jakieś pytania lub wątpliwości, zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub za pośrednictwem elektronicznego formularza (oddzwonimy).