Przeciwdziałanie defraudacjom i oszustwom
Zagadnienia związane z defraudacjami oraz nadużyciami dotyczą pracy każdego kierownika, czy to jednostki samorządu terytorialnego, czy podmiotu gospodarczego, gdyż roczne straty ponoszone w wyniku materializacji ryzyka nadużyć wynoszą około 7–10% rocznych przychodów (według badań przeprowadzonych na rynku amerykańskim).
Zawsze istnieje ryzyko niewykrycia istotnych zniekształceń sprawozdania finansowego związanych z defraudacjami. Nawet należycie zaprojektowane i przeprowadzone badanie może nie wykryć istotnego oszustwa, zwłaszcza oszustwa polegającego na:
- fałszerstwie;
- rozmyślnym niezarejestrowaniu transakcji;
- fałszywych oświadczeniach;
- zmowie.
Możliwość wykrycia defraudacji zależy od takich czynników, jak częstość, zakres manipulacji, istotność pozycji poddanych manipulacji, a w szczególności od umiejscowienia osób zamieszanych w defraudację w strukturze organizacyjnej.
Różnorodność narzędzi posiadanych przez potencjalnych oszustów utrudnia skuteczne zabezpieczenie się przed przestępstwami finansowymi. Kierownictwo powinno zadać sobie następujące pytania:
- Czy w mojej firmie/instytucji występują czynniki ryzyka?
- Czy jesteśmy narażeni jest na przestępstwa?
- Jakie mogą być konsekwencje wystąpienia przestępstwa w mojej organizacji?
Z uwagi na fakt, że defraudacje mogą z natury rzeczy wpływać na rejestry księgowe lub sprawozdanie finansowe, projektujemy i przeprowadzamy takie procedury badawcze, których charakter, ramy czasowe i zakres stanowi reakcję na ocenione ryzyko defraudacji.
Zachęcamy do zapoznania się z naszymi atutami, metodami pracy i zasadami. Jeśli mają Państwo jakieś pytania lub wątpliwości, zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub za pośrednictwem elektronicznego formularza (oddzwonimy).